Bovenaan in Google staan

Bovenaan in Google staan met website

Over SEO of bovenaan in Google staan wordt op het internet heel wat gepraat. Logisch, een goed ingestelde SEO campagne kan een serieuze meerwaarde betekenen voor je website. Toch is SEO niet alleen zaligmakend. Heel wat firma's proberen je zoekmachine optimalisatie of SEO aan te praten. De vraag is of je voor jouw website eigenlijk wel SEO nodig hebt. In dit uitgebreide artikel zetten we graag de voordelen en nadelen van zoekmachine optimalisatie op een rijtje. Lees dit artikel zeker helemaal door. Het zal je een goed inzicht verschaffen in de wondere wereld van de optimalisatie voor Google, Bing en Yahoo! Omdat Google is Europa de absolute marktleider is spreken we dit artikel vooral over deze zoekmachine.

 

Hoe kan je bovenaan in Google staan ?

Zoekmachines zoals Google zijn computerprogramma's die het internet afschuimen en de informatie van honderdduizenden websites opslaan op hun eigen servers. Wanneer iemand dan een zoekopdracht intikt zal de zoekmachine proberen een lijst te maken van de meest relevante websites.

Stel dat je een website hebt die niet goed gevonden wordt op het internet. Je wil daardoor wat informatie verzamelen op verschillende websites. Je kan dan bijvoorbeeld in Google ingeven "website laten optimaliseren" voor Google. Google zal vliegensvlug op zoek gaan naar websites die mogelijk relevant zijn voor het onderwerp website laten maken. Google zal hiervoor de gegevens van duizenden websites die zijn opgeslagen op zijn servers checken.

Waarover gaat je website?

Hoe kan Google nu weten waar jouw website over gaat? Dit maken we duidelijk aan de zoekmachines door gebruik te maken van SEO. SEO  is dus eigenlijk een geheel van instellingen en aanpassingen die je doet aan je website om daarmee aan de zoekmachines zo goed mogelijk aan te geven waar je website over gaat en zo of bovenaan in Google terecht te komen

Eenvoudig gezegd: als je een website hebt die over lederen schoenen gaat moeten er voldoende teksten zijn die handelen over het onderwerp lederen schoenen. Als je alleen maar praat over stoffen handschoenen zal Google je website niet in verband brengen met lederen schoenen.

In de praktijk komt het er dus op neer om voldoende inhoud te hebben die gerelateerd is aan het onderwerp lederen schoenen. Het gaat dan onder meer om teksten, titels en fotomateriaal dat te maken heeft met lederen schoenen.

De evolutie van SEO

We willen van dit artikel geen geschiedenisles maken. Zo gaat SEO terug tot begin de jaren 90. Het is niet onze bedoeling om hier de volledige evolutie van SEO of bovenaan in Google staan te schetsen. Toch willen we even wijzen op technieken die vroeger wel werkten maar die nu af te raden zijn. Het probleem is immers dat je op het internet nog veel info zal terugvinden die ondertussen verouderd is.

Wat er niet meer werkt

Als je die SEO technieken nu gaat toepassen op je websites zullen ze geen positief resultaat geven. Integendeel, je loopt het risico dat je website door Google of Bing wordt afgestraft omdat je gebruik maakt van ongeoorloofde technieken.

Massaal veel inkomende links

Een veelgebruikte SEO methode die nu niet meer werkt is het overdadig gebruik van inkomende links. Dit betekent dat wereldwijd websites een link leggen naar jouw website. De zoekmachine geeft jouw website een hogere status omdat er blijkbaar veel sites zijn die doorverwezen naar die van jou.

Onethische SEO webmasters hielden zich dus bezig met het creëren van waanzinnig veel inkomende links.Vooral dan van schimmige websites op vervallen domeinnamen, vaak gehost op buitenlandse servers.

Ook nu lees je nog aanbiedingen van firma's die je de hemel op aarde beloven. Je zou zogezegd extra bezoekers kunnen krijgen door een pakket aan te kopen met inkomende links. Dit is ten stelligste af te raden. Deze techniek ziet Google nu als een vorm van spam. Dit betekent dat je website zeker niet hoger zal verschijnen in de zoekresultaten. Wel integendeel. Je website zal worden afgestraft en zal een lagere positie krijgen in de zoekmachine resultaten.

Keyword Stuffing

Een andere methode die zijn beste tijd heeft gehad is de zogenaamde keyword stuffing. Wil je scoren op bijvoorbeeld de term lederen schoenen? Tot een paar jaar geleden was het dan interessant om een tekst te maken van ongeveer 400 woorden en deze vol te proppen met de term lederen schoenen.

De redenering van de programmeurs bij Google was als volgt: als het begrip lederen schoenen heel veel voorkomt in een tekst zal het wel een belangrijke pagina zijn met betrekking tot dit onderwerp. De pagina scoorde dan ook hoog in de zoekresultaten.

Ook hier is zijn er heel wat webmasters die buiten de lijntjes hebben gekleurd. Door overmatig gebruik te maken van  keyword stuffing werden de zoekmachines misleid. Websites die eigenlijk weinig meerwaarde gaven voor de bezoeker beschenen hoog in de zoekresultaten. Websites die correct waren ingesteld slaagden er niet in om op de eerste pagina te geraken.

Google updates

Google heeft hiervoor een paar belangrijke updates gedaan. De software is nu veel beter in staat om te herkennen of een pagina relevant is voor een bepaald onderwerp. Wanneer het duidelijk is dat een website over lederen schoenen gaat kan ook een pagina waarop het begrip lederen schoenen weinig voorkomt goed scoren in de zoekresultaten.

In theorie kan je zelfs scoren op het begrip lederen schoenen zonder dat die term in een bepaalde pagina is verwerkt. Als het voor de zoekmachine maar voldoende duidelijk is waar de website in zijn geheel over gaat. Dan is het mogelijk om op basis van het algoritme bovenaan in Google terecht te komen.

SEO of bovenaan in Google staan in de praktijk

Hoe kan je nu in de praktijk een website gaan optimaliseren? Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen is het de bedoeling om de zoekmachines duidelijk te maken waar je website eigenlijk over gaat. We gaan dit doen aan de hand van een aantal verschillende elementen.

Teksten

Inhoud is belangrijk. Bij SEO of bovenaan in Google staan moet je er dus voor zorgen dat je voldoende interessante informatie hebt met betrekking tot het onderwerp. Dit betekent voldoende tekst.

Titels

Naast de tekst zelf spelen ook de titels een rol. De titel van je pagina en de tussentitels tussen verschillende delen en paragrafen vertellen de zoekmachines veel over het exacte onderwerp.

Foto's

De zoekmachines kunnen op dit moment nog geen foto's interpreteren. Toch kan je in de achtergrond je foto een beschrijving meegegeven. Als Google opmerkt dat je heel veel foto's hebt die verband houden met lederen schoenen is dit ook een goede indicatie over de inhoud van je site.

Relevante inkomende links

Zoekmachines kijken ook naar relevante inkomende links. Er zijn ook andere websites die handelen over lederen schoenen. Als deze sites  een link of verwijzing leggen naar jouw site is dit een goede indicatie dat ook jouw website over lederen schoenen gaat.

Als je dus een link krijgt van de plaatselijke vogelpikclub kan dit best sympathiek zijn. Het zal je in de zoekresultaten evenwel niet vooruit helpen. Je zal daarmee dus niet bovenaan in Google terechtkomen. Een link van een fabrikant van lederen schoenen daarentegen kan je website een serieuze boost geven.

Bovenaan in Google zonder te overoptimaliseren!

Het is belangrijk om op te merken dat je een goed evenwicht moeten vinden tussen de verschillende aangehaalde deelelementen. De bedoeling is dat je een website maakt voor menselijke bezoekers. De software van Google is erop ingesteld om die website te analyseren. Maak je een website met als voornaamste doel om omhoog te scoren in de zoekmachines? Dan ben je al snel geneigd om te gaan overoptimaliseren.

In dat geval ga je bijvoorbeeld te veel gebruik maken van bepaalde termen of teveel onnatuurlijke web links aanmaken. De zoekmachine zal je website hierdoor negatief waarderen. In plaats van of bovenaan in Google staan kan je website zelfs wegzakken in de resultaten. Het blijft dus een delicate oefening. Er is heel wat ervaring vereist om een website goed in te stellen.

SEO is geen mirakeloplossing

Als klanten vragen om een nieuwe website te maken dan vragen ze er meteen bij om bovenaan te staan in Google. Uiteraard een zeer terechte vraag. Zoals we verder in het artikel gaan zien is SEO of bovenaan in Google staan een uitstekende manier om meer bezoekers naar je website te trekken.

Bovenaan in Google is er maar 1 eerste plaats

Maar SEO om bovenaan in Google te staan is niet eenvoudig. Er staan op de eerste pagina van Google maar een beperkt aantal websites. Ook deze websites zijn vaak al in meer of mindere mate geoptimaliseerd. SEO een werk van lange adem en geen enkele firma kan garanderen dat ze een website bovenaan de resultaten kunnen zetten. Google past bovendien constant zijn software aan waardoor de websites die vandaag bovenaan staan morgen misschien pas op de tweede of derde pagina zullen verschijnen.

SEO neemt in heel wat tijd in beslag.  Dat betekent dat er dus een heel wat werkuren in gaan waardoor een efficiënte SEO campagne niet goedkoop is. Het is daarom ook af te wegen of je voor jouw website gebruik gaat maken van SEO of van andere methodes om je website onder de aandacht te brengen.

Bovenaan in Google staan: voordelen

Er zijn zeker heel wat argumenten die pleiten in het voordeel van SEO . Er zijn alleen maar voordelen aan bovenaan in Google staan. Je wordt dan uiteraard goed gevonden worden op het internet. Het belangrijkste tegenargument is eigenlijk de kostprijs.  Zeker voor kleinere websites van kmo's, zelfstandigen en verenigingen. Een SEO specialist zal vele werkuren en heel wat kennis investeren en dat heeft zijn prijs. Tegenover die prijs staan natuurlijk de vele voordelen van SEO. We zetten die graag een aantal van deze voordelen op een rijtje.

Veel potentiële bezoekers

Wie op zoek gaat naar informatie op het internet maakt daarvoor zeer vaak gebruik van een zoekmachine zoals Google, Bing of Yahoo! Het is dus evident dat de zoekmachines je heel wat extra klanten kunnen bezorgen. Voorwaarde is natuurlijk dat je dan op de eerste pagina staat want slechts weinig mensen kijken verder. In Europa in Google veruit marktleider in het aantal zoekopdrachten.
Verdeling van het aantal zoekopdrachten per zoekmachine:

De juiste bezoekers

Als je de instellingen op je website goed hebt gedaan kan je ook de juiste klanten aantrekken. Dit wordt gedaan via de zogenaamde longtail zoektermen. Stel dat je lederen schoenen verkoopt met een zwarte onderzool. Wanneer er iemand een zeer specifieke zoekopdracht doet zoals “lederen schoenen met een zwarte onderzool” dan zal die persoon op jouw website terechtkomen als deze goed is ingesteld en je pagina's bovenaan in Google staan.

Kwaliteit boven kwantiteit

Toegegeven, dit zullen niet veel bezoekers zijn. Het zijn echter wel zeer gerichte bezoekers. Je krijgt geen grote kwantiteit aan bezoekers maar je krijgt wel echt geïnteresseerde internetgebruikers op je website. En het is natuurlijk net daar waar het over gaat. Je krijgt dus prospecten waar je wat mee kan aanvangen.  SEO of bovenaan in Google staan  is daarom veel meer dan gewoon bezoekers op je website krijgen. Het is vooral de juiste bezoeker op je website krijgen die op zoek is naar de producten of diensten die jij hem kan bieden.

SEO is meetbaar

Een groot voordeel van de SEO is ook dat het goed meetbaar is. Je kan via een aantal gespecialiseerde diensten van ondermeer Google heel wat informatie verzamelen over je bezoekers. Het is ook gemakkelijk om na te gaan via welke zoektermen de prospecten op je website zijn gekomen en welke pagina's ze hebben bezocht. Zo kan je dus eenvoudig nakijken of de bezoekers die je ontvangt interessante bezoekers zijn. Het is ook mogelijk om je SEO bij te sturen om nog meer gelijkaardige bezoekers aan te trekken of om net bezoekers met een ander profiel aan te trekken. Meten is weten en dat is bij SEO niet anders.

Investering op lange termijn

Investeren in SEO kost wel wat geld. Er moeten vaak teksten worden bijgeschreven of aangepast, extra pagina's moeten worden aangemaakt en de interne structuur van je website moet dikwijls volledig worden herbekeken.  Staan al deze zaken op orde? Dan kan je SEO website wel een tijdje mee.

Het is dus vaak een flinke investering maar nadien pluk je er gedurende langere tijd de vruchten van. Zeker als de website op een evenwichtige manier is geoptimaliseerd. Heb je te maken met een webmaster die overdreven zoektechnieken toepast loop je wel het risico om nadien door Google afgestraft te worden. Het juiste evenwicht vinden  tussen de verschillende SEO methodes is dus de boodschap.

Bovenaan in Google staan geeft vertrouwen

In principe is het natuurlijk niet zo dat de beste bedrijven met de beste prijzen en de beste service noodzakelijk bovenaan staan bij de zoekmachines. Integendeel, je kan je best voorstellen dat er een zeer goede loodgieter, kapper, kinesist of garagist is die nauwelijks actief is op het internet. Toch heeft het een psychologisch voordeel om op hoog in de zoekresultaten te staan.

Uit onderzoek in Amerika is gebleken dat mensen een bedrijf hoger gaan inschatten wanneer ze zien dat het bedrijf bovenaan staat in de zoekmachine resultaten. Internet surfers maken dus de redenering dat Google klantvriendelijke bedrijven hoog in zijn bezoek resultaten zet. Klopt niet, maar het helpt dus wel voor het imago van de firma.

Meer visibiliteit voor je zaak

Het is nooit een slechte zaak wanneer je regelmatig in de zoekresultaten verschijnt. Wie op zoek is naar informatie over een bepaald onderwerp zal dikwijls verschillende keren Google gebruiken. Wanneer je dus als bedrijf telkens in de zoekresultaten verschijnt versterkt dit het imago van je bedrijf.

Bovenaan in Google staan is voor je imago

Het zijn uiteraard vooral de bedrijven met een goeie SEO die veel in de zoekresultaten verschijnen. Dat zijn daarom niet altijd de bedrijven met het grootste of beste gamma. Toch kan je dit een competitief voordeel geven. Mensen gaan denken dat je een belangrijke marktspeler bent inzake het onderwerp.

Stel dat je zowel op de eerste pagina verschijnt voor zoektermen zoals lederen schoenen, lederen handtassen en lederen jassen. De conclusie is dan snel getrokken dat jouw firma een specialist is als het gaat over lederwaren.

Meer kliks naar je website

Als je de resultaten van Google bekijkt zie je dat deze zowel uit betalende als gratis resultaten bestaat. De betalende resultaten staan helemaal bovenaan. Toch is uit uitvoerig onderzoek vastgesteld dat mensen veel gemakkelijker klikken op de gratis resultaten die er onder staan. Deze zijn voor de gemiddelde surfer betrouwbaarder. Het zijn net deze gratis resultaten die worden verkregen door een goede SEO. SEO is daarmee een mogelijk alternatief voor betalende advertenties.

Concurreren met grote bedrijven

Als kleine zelfstandige in hoofd- of bijberoep of als KMO beschik je wellicht niet over dezelfde marketingbudgetten als de grote firma's. Je kan niet uitpakken met paginagrote advertenties in tijdschriften of kranten. Ook radio- of televisiereclame is te duur.

Richt je op niche markten

Op het internet is echter wel mogelijk om met een relatief klein budget de grote spelers het vuur aan de schenen te leggen. Vooral wanneer je je gaat richten op een bepaalde niche. Het kan moeilijk zijn om als kleine schoenenwinkel te scoren met de term lederen schoenen. Grote nationale en internationale onlineshops besteden grote budgetten om via SEO hoog te scoren op deze termen. Echter, als je je website kan oriënteren in een bepaalde niche zijn er wel mogelijkheden.

Stel dat je je gaat toeleggen op lederen schoenen in extra grote of kleine maten met steunzolen. Dit is een niche die vaak te klein is voor grote firma's. Als je je website dus op de goede manier optimaliseert kan je scoren op deze termen. Wie op zoek is naar dergelijke producten zal dan ook je website bovenaan in de zoekresultaten bij Google en andere zoekmachines vinden, op voorwaarde natuurlijk dat je SEO in orde is.

Bovenaan in Google: conclusie

Seo of bovenaan in Google staan heeft zeker zijn meerwaarde voor een website. Onmiskenbaar zijn er heel wat voordelen. Een goede SEO campagne is echter onvermijdelijk duur. Er kruipen heel wat gespecialiseerde werkuren in. Zoekmachines doen regelmatig updates waardoor de campagne op langere termijn eventueel moet bijgestuurd worden. Kmo's en kleine zelfstandigen kunnen eventueel kiezen voor een beperkte SEO aanpak gericht op zeer specifieke niches.