Op zoek naar een goedkope website?

Wij bieden jou een goedkope website maar wel professioneel gemaakt.  Kan het nog goedkoper? Waarschijnlijk wel. Maar dan moet er bespaard worden op allerlei belangrijke zaken en daar doen we niet aan mee.

goedkope website

Wil je betaalbare kwaliteit? Bekijk onze prijzen of vraag meteen een vrijblijvende offerte!


We krijgen regelmatig de vraag van klanten wat een website kost. Als je op zoek bent om een website te laten maken dan is het natuurlijk evident dat dit een van je eerste vragen is. Budget is immers zeer belangrijk. Waar zitten de grote verschillen tussen een dure en een goedkope website? Aan de hand van dit uitgebreide artikel gaan we proberen om je wat beter wegwijs te maken in de diverse factoren die een rol spelen bij de prijs van een website.


Wat is de kost voor een goedkope website?

Er zijn natuurlijk veel soorten websites. Net zoals de prijzen voor een auto, een vakantie of een huis sterk uiteenlopen zijn er ook voor web design heel uiteenlopende aanbiedingen. Dat betekent echter niet dat we je geen interessante richtlijnen kunnen meegeven. Immers, de prijzen van auto's lopen sterk uiteen maar toch hebben we allemaal een idee van wat een gemiddelde auto of een gemiddelde rij woning kost.

 

Een gemiddelde website voor een kmo, een kleine zelfstandige in hoofd- of bijberoep of een vereniging kost in de praktijk rond de 500 à 1500 Euro. Meer info vind je op www.slimonline.be

 

Meer betalen betekent dat je vaak allerlei toeters en bellen aangeboden krijgt die je in de praktijk eigenlijk niet nodig hebt. Minder betalen zal in de praktijk alleen maar mogelijk zijn als je de website laat maken door een kennis of een student. Op zich kan een sobere website voldoende zijn. Echter, de kennis of de student mist de ervaring om de website een professionele look mee te geven. Bovendien is hij of zij niet altijd beschikbaar voor updates of aanpassingen.

Wat bepaalt de prijs van een goedkope website?

Sommige zelfstandigen laten meteen een website maken die rond de 500  tot  1500 kost. Anderen leren met vallen en opstaan dat te goedkope website of te dure variant niet de goede oplossing is. Als webdesign niet je wereld is heb je niet altijd een goed zicht op de elementen die de kostprijs van een website naar boven drijven. We zetten een aantal belangrijkste zaken voor jou even op een rijtje.

1 - Statisch of dynamisch

Websites zijn in de praktijk statisch of dynamisch. Dit heeft zijn invloed op de prijs van de website. Maar wat is nu juist het verschil tussen een dynamische en een statische website?

Statische website

Een statische website is een website waar er in de praktijk weinig aan veranderd. Je zou op dergelijke websites algemene informatie geven over je bedrijf of over je producten. Je kan hierbij een zeer mooie voorstelling maken waarbij je duidelijk aangeeft aan je klanten wat ze bij jou kunnen verwachten. De gegevens die op die website vindt zijn algemeen van aard. Dat betekent dat ze dus gedurende een langere periode geldig blijven. Er is dus geen noodzaak om constant de website aan te passen. Als je dus een website wilt die een overzicht geeft van je verschillende producten of diensten kan een statische website zeker onvoldoende zijn. We voegen daar dan nog je contact gegevens aan toe samen met een invulformulier. Op die manier beschikt jouw prospect over de nodige informatie om je te contacteren. Je krijgt een goedkope website die toch volledig functioneel is.

Dynamische website

Een dynamische website is een website waarop er regelmatig aanpassingen gebeuren. Wanneer je bijvoorbeeld een kledingwinkel hebt en online je gamma wilt voorstellen zal je regelmatig nieuwe product foto's moeten uploaden. Ook wanneer je bijvoorbeeld een product of een dienst aanbiedt waarbij er regelmatig promoties zijn die je via het internet kenbaar wilt maken. Het is op dergelijke sites nodig om snel en gemakkelijk aanpassingen te doen. Je kan deze aanpassingen eventueel zelf doen of je kan dit overlaten aan je webmaster.

Dynamisch of statisch voor een goedkope website?

Een dynamische website is algemeen gesproken wat duurder als een statische website. We moeten immers extra mogelijkheden voorzien om snel pagina's, tekstblokken of foto's te kunnen aanpassen. We merken wel op dat ook een statische goedkope website probleemloos kan worden aangepast. Ook op dit type website is het perfect mogelijk om teksten of foto's te wisselen. Alleen is de procedure om dit te doen iets omslachtiger. Heb je dus maar een tot drie aanpassingen per jaar? Een statische website zal dan zeker volstaan. Wil je regelmatig, snel en flexibel aanpassingen doen is een dynamische website te overwegen.

2 - Grafisch design voor een goedkope website

Wat er bij een website achter de schermen gebeurd is belangrijk. Goede software en een goede hosting zijn van cruciaal belang. We komen daar verder in dit artikel nog op terug. Maar het oog wil ook wat. Er zijn heel wat psychologische testen waaruit blijkt dat ook voor een website de eerste indruk van vitaal belang is. De kwaliteit van je organisatie, je bedrijf, je diensten of producten worden in een fractie van een seconde beoordeeld aan de hand van de kwaliteit van je website. Mooi en verzorgd voor de dag komen is dus ook op het internet belangrijk. Een professioneel design mag dus absoluut niet verwaarloosd worden.

Te dure website op maat

Er zijn nogal wat manieren om het design van een website te ontwikkelen. Aan de ene kant van het spectrum zien we websites die grafisch volledig op maat zijn gemaakt. Een grafisch ontwerper vertrekt daarbij van een blanco blad en gaat met een programma als Photoshop aan de slag. Alles is daarbij mogelijk en de mogelijkheden zijn als het ware ongelimiteerd. Maar deze enorme vrijheid brengt ook een enorme kostprijs met zich mee. Immers, deze grafische ontwerpers hebben heel veel werk om vanuit een blanco scherm een volledige website te ontwikkelen. Als je dan nog weet dat het uurtarief van een goede ontwerper niet gering is begrijp je wel dat je snel een paar duizenden euro's kwijt bent voor de opmaak van je website. En dan spreken we nog niet van de programmatie en de software die achter de schermen draait.

Te goedkope website met vaste template

Aan de andere kant van het spectrum zien we websites die gemaakt zijn aan de hand van een vaste template. Dit betekent dat je foto's en teksten worden ingevoegd in een vooraf opgemaakte document. Hoe de website er zal uitzien ligt eigenlijk al vooraf vast. Er zijn daarbij ook geen mogelijkheden om aanpassingen te doen. Als de template werkt met bijvoorbeeld een groene achtergrond met twee sfeerfoto's moet je het daarmee doen. Je kan de twee foto's niet vervangen door vier foto's en je kan ook geen achtergrond kiezen die overeenstemt met de kleur van je eigen logo. Een website op basis van een starre template is daarmee ook de goedkoopste oplossing. Toch mis je hier vaak de flexibiliteit die nodig is om de website een professionele look te geven die aangepast is aan de sfeer en uitstraling van je bedrijf.

Hoe een goedkope website toch mooi en flexibel maken ?

Wij houden ervan om je een mooie en goed uitziende website aan te bieden. Daarom werken we met een mengvorm waarbij we niet vertrekken van een starre template. Toch gaan we ook niet vertrekken van een blanco blad. Anders loopt de kostprijs van de website te sterk op.

We hebben een aantal voorontwerpen gemaakt. Deze voorontwerpen kunnen we nog in alle richtingen aanpassen naar jouw smaak. Zo nemen we meteen een snelle start. Je krijgt snel een visuele voorstelling van hoe je website er zal uitzien en dat praat gemakkelijker. Het is handiger om met ons te overleggen als er al een eerste ontwerp op tafel legt. Wat wil je nog veranderd zien? Welke accenten willen leggen? Zijn er andere kleurcombinaties die je in je website wilt integreren? Wil je een ander formaat van foto's? Wil je een strakkere vormgeving? Al deze zaken kunnen wij nog flexibel aanpassen.

De kosten blijven daarmee goed onder controle. Je websites kunnen we dus goedkoper maken en je krijgt toch een professionele look en feel zoals je dit van een professionele grafische designer kan verwachten.

3 - De software achter de schermen

Een website bestaat niet alleen uit een grafisch ontwerp. Achter de schermen draait er gespecialiseerde software die maakt dat surfers via het internet de website kunnen bezoeken.

Programmatie op maat

Grote bedrijven hebben vaak zeer gespecialiseerde websites. Ze hebben specifieke noden en laten daarom een website volledig op maat maken. De budgetten daarvoor zijn vaak astronomisch. Websites van multinationals kosten gemakkelijk honderdduizenden euro's. De reden? Een volledige ploeg programmeurs gaat aan de slag om de websites volledig van nul te programmeren. Het hoeft geen verdere uitleg dat dit zeer veel geld kost. Wil je zelf een eenvoudige website met programmatie op maat? Houd dan toch maar snel rekening met een kostprijs van twintigduizend euro of meer. Dit ligt behoorlijk ver verwijderd van een goedkope website, niet?

Goedkoper werken met WordPress

De meeste websites die je tegenwoordig ziet kosten gelukkig niet zoveel geld. Er zijn immers een aantal interessante softwarepakketten op de markt. Deze pakketten maken het mogelijk om een professionele website voor een zelfstandige, kmo of vereniging te ontwikkelen zonder je spaarvarken de nek om te wringen.

Als we de websites van grote multinationals, banken en internationale online shops even ter zijde laten zien we dat de meeste websites gemaakt worden met software zoals WordPress, Joomla of Drupal. Elk van deze programma's heeft zijn voor en nadelen. Wel mogen we stellen dat ze hun deugdelijkheid al meer dan bewezen hebben.

Wij maken dus gebruik van dergelijke software om jouw website aan een interessante kostprijs te maken. Deze programma's vallen onder de noemer Content Management Systemen (CMS). Het zijn dus programma's waarmee we de inhoud van een website kunnen beheren.

Geschat aandeel van websites voor de meest populaire CMS systemen (bron: www.website.com)

 

4 - Beheer van de website

We hebben hoger in dit artikel al uitgelegd dat een dynamische en statische websites bestaan. Een dynamische website is een website die je zelf kan aanpassen. We wensen hier toch even een zeer belangrijke kanttekeningen te maken. Het is verleidelijk om te kiezen voor een dynamische websites. Immers, je kan nog alle kanten uit met je website en je kan elke dag wel nieuwe teksten en nieuwe foto's toevoegen. Fantastisch, toch? Veel mensen onderschatten evenwel de tijd die kruipt in het uitvoeren van aanpassingen aan de website.

Ook een goedkope website updaten vraagt tijd

Als je nieuwe websites nog maar net online is ben je er dikwijls veel mee bezig. Maar na verloop van tijd heb je in je bedrijf andere zorgen aan je hoofd. Je website blijft dan wat liggen. Probleem: je hebt een website die niet meer worden aangepast. Je ziet dan tijdens de kerstperiode nog promoties voor een paasactie of je ziet dat de laatste nieuwsberichten dateren van bijvoorbeeld twee jaar geleden. Echt professioneel is dat natuurlijk niet. Je bent dan nog beter af met een goedkope website die up-to-date is.

Updaten kost geld

Als je werkt met personeel, houd er dan rekening mee dat je de nodige uren voorziet om de website te onderhouden. De kostprijs van een website is immers meer dan alleen maar de kosten van het ontwikkelen en het online zetten ervan. Een dynamische website moet je onderhouden en dat kost tijd en geld.

Dit geldt zeker voor een webshop

Hetzelfde geldt voor wie een online shop wil beginnen. Winkeliers denken dat het voldoende is om een online shop te starten om succesvol te zijn. Je moet er rekening mee houden dat je ook achter de schermen de nodige mankracht moet voorzien. Een succesvolle onlineshop onderhouden vergt al snel een extra werknemer. Producten en prijzen moeten worden ingegeven in de website, acties moeten worden ingegeven en vooral, de bestellingen en retours die binnenkomen moeten worden verwerkt.

Een bestelling zet een volledig proces in gang. Verpakking van de producten, de aanvraag doorsturen naar de verzendfirma, het behandelen van de vragen van de klanten en de verwerking van eventuele retours. Het zijn allemaal zaken die arbeidsintensief zijn en die je zeker moet in rekenen en de kostprijs van je website. Het zijn dan wel geen initiële kosten die je betaalt aan je webbureau. Je moet ze zeker incalculeren in je budget. Je kan een goedkope webshop laten maken maar nadien toch versteld staan van het totale kostenplaatje.

5 - Hosting van je goedkope website

Je website moet 24 uur per dag toegankelijk zijn en dit zeven dagen per week. Daarom wordt je website op een krachtige computer geplaatst die dag en nacht online staat. Deze computer noemen we een server. Die servers zorgt dan voor de hosting van je website.

Beperkte website

De hosting van je website speelt zeker een rol in de kostprijs ervan. Je raadt het al, ook inzake hosting zijn er heel wat verschillende mogelijkheden. De hosting die je nodig hebt hangt eerst en vooral af van het type website dat je laat maken. Als je een eenvoudige goedkope website wilt laten maken hoeft ook het hostingpakket niet al te zwaar te zijn. Heb je bijvoorbeeld een website die bestaat uit vijf  tot tien pagina's met een beperkt aantal foto's? Een standaard hosting is dan voldoende.

Uitgebreide website

Heb je een website met je heel veel inhoud? Dan zul je naar een meer uitgebreide hosting moeten gaan. Zeker wanneer je veel verschillende foto's op je website wilt, heel veel teksten, uitgebreide productomschrijvingen met downloadbare pdf's, enzoverder. Je kan dit vergelijken met de harde schijf van je computer. Hoe meer foto's en zware bestanden je wilt bewaren, hoe groter de harde schijf zal moeten zijn. Met hosting is dit dus net hetzelfde. Je zal meer megabytes nodig hebben voor een uitgebreide website dan voor een eenvoudige.

Naast de grootte van de hosting speelt ook de snelheid ervan een rol. Wanneer je bijvoorbeeld veel bezoekers tegelijkertijd op je website verwacht zal de server zeer snel moeten kunnen reageren om al die bezoekers tegelijk te kunnen verwerken. Ook wanneer je bijvoorbeeld een online shop wilt implementeren moet je er rekening mee houden dat de servers heel wat bewerkingen tegelijk zal moeten doen.

6 - Aantal gebruikers in de backend

Om aanpassingen te kunnen doen aan de website is het nodig om in te loggen in de backend ervan. Een of meerdere personen krijgen dus een gebruikersnaam en een paswoord. Ze kunnen daarmee eventueel pagina's aanmaken en foto's of teksten aanpassen.

Eenmanszaken en kmo's

Eenmanszaken en kleinere kmo's hebben vaak voldoende aan één enkele gebruikersnaam en paswoord. De structuur van de backend is dan ook niet zo moeilijk. Een goedkope website met een eenvoudige beheersmodule is voldoende.  De kostprijs om deze toegang te ontwikkelen is eerder beperkt.

Grotere firma's

Anders wordt het met de grotere firma's. Verschillende mensen moeten kunnen inloggen op de website om aanpassingen te doen. Daarbij is het ook vaak zo dat niet iedereen alle aanpassingen kan doen. Zo is het mogelijk dat de commerciële afdeling bijvoorbeeld enkel verkoopgerichte boodschappen kan aanpassen, de boekhouding zorgt enkel voor het ingeven van prijzen. In dergelijke gevallen moet de backend worden aangepast aan de structuur en de organisatie van het bedrijf. Het opzetten van een dergelijk inlogsysteem met afgeschermde zones en beperkte toegang is uiteraard veel complexer. Daarom is de kost om een website met multitoegang te ontwikkelen en in te stellen een stuk hoger. Zeker wanneer de bevoegdheden van de verschillende gebruikers achter de schermen hiërarchisch zijn opgebouwd.

7 - Mailboxen en kostprijs

Er zijn heel wat verschillende manieren om de mailboxen van een website in te stellen. Als je als zelfstandige alleen werkt heb je voldoende aan één enkele mailbox. In een bedrijf met verschillende werknemers zal iedereen zijn eigen mailbox nodig hebben. Elke mailbox neemt een aantal megabytes in op de server. Hoe meer mailboxen je hebt, hoe duurder de hosting wordt.

Veel eenvoudige goedkope websites gebruiken een goedkoop en zeer efficiënt systeem. Er wordt op de website een contactformulier voorzien. Wanneer de bezoeker zijn boodschap heeft ingegeven en op 'verzenden' klikt wordt het bericht doorgestuurd naar een vast e-mail adres. De berichten en bijlagen worden niet of slechts beperkte tijd bijgehouden op de server waar ook de website opstaat.

8 - Responsief design bij een goedkope website?

Tegenwoordig maken klanten gebruik van allerlei computerschermen om een website te bekijken. Dat kan gaan van een desktop computer, een laptop, tablet of smartphone. Het is zaak om ervoor te zorgen dat de website goed wordt weergegeven op elk systeem. Een website die zich aanpast aan de grootte van het scherm noemen we een website met responsief design. Het maken van een responsief design site is complexer en duurder dan van een gewone website.

Eigenlijk moeten we in deze tijden de discussie over het al dan niet responsief zijn van een website niet meer voeren. We stellen in de praktijk vast dat meer dan de helft van de gebruikers surft vanop een mobiel toestel. Om je klanten perfect te kunnen bereiken moet ook een goedkope website gemaakt zijn met een responsive design. Nu nog een website ontwikkelen die niet responsief is gemaakt is eigenlijk absurd en weggesmeten geld. Elk webdesign bureau dat zichzelf respecteert zal op de dag van vandaag standaard responsief design zonder meerprijs aanbieden.

Checken of een website responsive is

Je kan in de praktijk trouwens gemakkelijk nagaan of een website responsief is. Dit kan op verschillende manieren

  • Een eerste methode is natuurlijk om de website te bezoeken via een tablet of smartphone.
  • Er bestaan ook programma's waarmee je het kleine scherm op een desktop kan simuleren. Dit kan bijvoorbeeld op de website MobiReady.
  • Als je op een laptop of desktop computers het scherm van je browser groter of kleiner maakt zie je ook meteen of de website zich mee aanpast aan het formaat.

Ook een goedkope website MOET responsief zijn!

Responsief design is zoals gezegd duurder maar eigenlijk heb je geen keuze. Ook een goedkope website moet hiermee uitgerust zijn. De kostprijs van het responsief maken zit dus onherroepelijk hervat in de prijs die je betaalt om de website te laten maken. Heb je al een website die niet responsief is? Overweeg dan toch om een nieuwe website te laten maken of op zijn minst je huidige website, indien mogelijk, te laten aanpassen. Een oude website die niet goed weergegeven wordt op een mobiel toestel kost je sowieso geld. Je verliest er klanten mee omdat ze op hun kleine scherm je website niet goed kunnen lezen. Een modernere website met responsief design laten maken is dan eigenlijk onontbeerlijk.

9 - Zoekmachine optimalisatie

Een website zonder bezoekers is als een café zonder bier. Je kan dan wel een mooie, aantrekkelijke website laten maken, als niemand het bestaan ervan kent zullen je ook geen bezoekers krijgen. Een oplossing hiervoor is je website optimaliseren voor de zoekmachines. Dit betekent dat je duidelijk aangeeft aan Google en aanverwanten waar je website over gaat en welke informatie de bezoekers op je website kunnen vinden. Als mensen dan een zoekopdracht intikken in bijvoorbeeld Google kan deze zoekgigant er voor zorgen dat je website in de zoekresultaten verschijnt.

Werk voor specialisten

Zoekmachine optimalisatie is een echte specialisatie. Je kan gaan voor een beperkte optimalisatie waarbij de basisinstellingen van je website worden gedaan volgens de regels van de SEO-kunst. Verwacht hiervan echter geen mirakels! De meeste websites zijn geoptimaliseerd en er zijn maar een beperkt aantal plaatsen op de eerste pagina van Google. Zonder doorgedreven optimalisatie zal het sowieso moeilijk zijn om hoog te scoren voor populaire zoektermen.

Een goedkope website optimaliseren

Stel dat je in een eerste fase hebt beslist om een goedkope website te laten maken. Kan je die website nadien nog optimaliseren voor Google? Niet altijd. Het hangt er van af welke software er initieel is gebruikt om de website te maken. Veel software programma's zijn niet uitgerust om websites is detail te finetunen voor de zoekmachines. Geen nood, wijzelf vervaardigen onze websites met het programma WordPress. Daarmee is het altijd perfect mogelijk om alle nodige SEO stappen uit te voeren. We kunnen je website dus laten scoren op de zoekmachines.

Alternatieven

Wil je echt bovenaan staan in Google? Daar komen heel wat uren van een SEO specialist aan te pas. Dit is ontegensprekelijk een dure aangelegenheid. De vraag is dan ook of dit voor een kleine zelfstandige of kmo de aangewezen methode is om zijn of haar website te promoten. De kostprijs van je website schiet hiermee meteen de hoogte in. Vraag is maar of je dan met je website voldoende extra omzet en winst zal kunnen genereren om deze meerkost er weer uit te halen. In de praktijk kan het interessant zijn om goedkopere alternatieven voor SEO te overwegen. In plaats van je budget te besteden aan een expert in SEO kan je je website proberen in de kijker te zetten via online marketing, Facebook advertenties, niche directory's, Google Adwords en meer traditionele methodes van offline marketing.

10 - Integratie van sociale media

Ook jouw klanten zitten tegenwoordig veel op sociale media. Het is dus evident dat er tussen je website en de sociale media een wisselwerking bestaat. Je kan dit op verschillende manieren aanpakken en aan elke manier is een specifieke kostprijs verbonden. We overlopen hier kort de vier verschillende situaties en hun respectievelijke kostenplaatje.

Een eerste mogelijkheid is dat je op geen enkele wijze gaat linken naar sociale media. Geen werk voor de webmaster en dus geen kosten. Ideaal voor een zeer goedkope website zou je denken. Beschik je echter over een Facebook pagina, Twitter of Instagram account, Linkedin profiel, en dergelijke meer dan is het zonde om hiernaar niet te verwijzen.

Link naar sociale media

Heel wat website beperken zich tot het leggen van een link naar hun sociale media kanalen. Dit kan zeker voldoende zijn. Wanneer bezoekers van je website interesse hebben in bijvoorbeeld je Facebook pagina zullen ze geneigd zijn om op het Facebook symbool te klikken op je website. Het leggen van deze links dient maar een keer te gebeuren door de webmaster. De kostprijs hiervoor is dan eerder gering. Dit is dan ook een functie die je op een goedkope website regelmatig tegenkomt.

Like en Share buttons

Heb je er regelmatig interessante aanbiedingen, producten of artikelen op je website? Je kan je bezoekers de mogelijkheid geven om de informatie op je website te delen op bijvoorbeeld een Instagram of Facebook account. Op je website worden dan zogenaamde share buttons geïmplementeerd. Als een bezoeker op een dergelijke button klikt wordt de pagina in kwestie automatisch weergegeven op zijn of haar sociale media kanaal. Op een goedkope website is dit niet altijd geïmplementeerd. Toch kan dit een interessante manier zijn om klanten een soort van digitale mond-aan-mond reclame te laten maken. De webmaster heeft wel wat werk aan de integratie en correcte implementatie van deze share buttons. De kostprijs hiervoor zal dan ook hoger liggen dan in de twee vorige scenario's.

Automatisch delen verschillende kanalen

Een goedkope website zal meestal niet zo ver gaan. Toch bestaat de mogelijkheid om verschillende sociale media kanalen vergaand met elkaar te integreren. Wanneer je bijvoorbeeld een artikel schrijft op je website wordt dit dan automatisch overgenomen op je eigen sociale media accounts. Omgekeerd is het ook mogelijk om bijvoorbeeld je Facebook pagina of Tweets weer te geven op je eigen website. Dit is een meer doorgedreven manier van de verschillende kanalen te integreren. Als webmaster is er duidelijk meer werk om de verschillende kanalen goed en efficiënt met elkaar te laten communiceren. Ook moet het systeem grondig worden getest en indien nodig bijgestuurd. Het is duidelijk dat deze manier van werken dan ook hogere ontwikkelingskosten met zich meebrengt. Websites die voorzien zijn van een zeer sterke integratie zijn dan ook duurder in aanmaak.

11 - Vaste kosten bij de ontwikkeling van website

Bovenstaand artikel laat duidelijk zien dat er heel wat zaken zijn die een rol spelen in het bepalen van de kostprijs van een website. Een goedkope website of een duurdere variant? De uiteindelijke prijs hangt af van hoe de zaken worden aangepakt. Het is daarom niet altijd zo eenvoudig om in 1-2-3 te antwoorden op de vraag wat een website mag kosten. Welke software wordt er gebruikt? Welke mogelijkheden moet de websites bieden? Moet de site statisch of dynamisch zijn? Het zijn maar enkele elementen die mee de prijs bepalen.

Vaste kosten die de prijs opdrijven

Maar er is meer. Als zelfstandige weet je maar al te goed dat er heel wat algemene en vaste kosten zijn die moeten worden doorgerekend aan de klant. Een goedkope website wordt plots veel minder goedkoop als daar nog een hele hoop vaste bedrijfskosten bijkomen.

Grote bedrijven met een vertegenwoordiger op de baan, extra personeel voor facturatie en personeelsadministratie, moderne bureauruimtes met design bureaus en dure bedrijfswagens. Ze wegen op de kostprijs van een website maar ze voegen er kwalitatief niets aan toe. Als kleiner bedrijf, als zelfstandige in hoofd- of bijberoep of als vereniging ben je daarom goedkoper af bij een kleiner webbureau. De algemene kosten liggen een pak lager. Dat weerspiegelt zich in de uiteindelijke kostprijs van je nieuwe websites zonder dat je daarbij moet inboeten op kwaliteit.

Grote firma's met grote budgetten zitten absoluut op hun plaats bij grote website ontwikkelaars. Als je als klein bedrijf professioneel voor de dag wil komen én de kosten beperkt wil houden kies je beter voor een web design bureau dat zonder al te veel overhead kosten een professionele en toch goedkope website kan bouwen

Goedkope website: conclusie

Je merkt het. Als je een website laat maken moet je kiezen uit een waaier aan mogelijkheden. Het lijkt dus vooraf zeer moeilijk om in te schatten wat je website zal gaan kosten. Als we kijken naar de praktijk zien we dat het merendeel van de kleine zelfstandigen en kmo's een goedkope website laat ontwikkelen die tussen de 500 en 1500 Euro kost. Dit is een eenmalig bedrag om de websites te maken en online te zetten. De enige kost die dan jaarlijks terugkomt is de hosting, software en beveiligingsupdates. Rekening hiervoor een jaarlijkse kost van 100 tot 300 Euro.