Een nieuwe website laten maken

website laten maken

Je hebt beslist of je gaat binnenkort de beslissing nemen: je wilt een website laten maken. Zoals je wellicht al heb gemerkt zie je heel wat uiteenlopende web designers en heel wat verschillende websites. Er zijn heel wat elementen die een rol spelen. Het is niet altijd makkelijk om door de bomen het bos nog te zien. Daarom zetten we in dit artikel een groot aantal zaken die een rol spelen bij het maken van een website op een rijtje.

Een nieuwe website betekent dat er heel wat beslissingen moeten genomen worden. Een aantal van deze beslissingen hebben invloed op de prijs. Dit wordt in detail besproken in het andere artikel. Er zijn ook zaken die soms minder van invloed zijn op de prijs maar toch belangrijk zijn om van bij het begin goed over na te denken. Zoals bij vele zaken geldt het ook bij het maken van een website: goed begonnen is half gewonnen.

 

Met welk doel wil je een website laten maken?

Veel ondernemers zijn van mening dat ze een website nodig hebben en laten een website bouwen zonder daar goed over na te denken. Het is belangrijk om vooraf stil te staan bij je doelpubliek. Wat wil je met je website bereiken?

  • Is het de bedoeling om je klanten algemeen te informeren?
  • Online producten gaan verkopen?
  • Extra inschrijvingen op je nieuwsbrief ontvangen?
  • Leads genereren waarmee je verkopers nadien aan de slag kunnen?

Wie is je publiek?

Al deze zaken hebben hun invloed op de manier waarop je website wordt opgebouwd. Daarbij is het ook van belang om op te merken dat ook het profiel van uw doelgroep bekeken moet worden. Is de website bedoeld voor een jonger publiek? Dan zal de dynamiek en de aanpak van de website er waarschijnlijk heel anders uitzien dan wanneer er op een ouder publiek wordt gemikt. Kleuren, bewegende beelden en zelfs lettergrootte moeten worden afgestemd op de doelgroep.

Het is wellicht ook de bedoeling om op je nieuwe website de goederen of diensten die je aanbiedt in de kijker te zetten. De vraag is ook hoe ver je hier mee wil gaan. Je kan een website laten maken waarbij je je beperkt tot een overzicht van je aanbod. Op andere website wordt er meer in detail gegaan en is het eventueel zelfs mogelijk om technische fiches van producten te bekijken of de taal gehouden. Wie nog een stap verder gaat kan ook zijn producten online gaan verkopen. Of het interessant is om een online shop te starten hangt helemaal af van de sector waarin je werkt.

Nieuwsbrieven of Facebook en Instagram?

Contact houden met je klant is belangrijk. Veel ondernemers en bedrijven richten zich nog altijd te veel op de nieuwe klanten en verwaarlozen wel eens hun bestaande klantenbestand. Regelmatig je nieuwste aanbiedingen onder de aandacht brengen is nochtans een interessante manier om extra omzet te genereren. Je bestaande klanten hebben immers een lagere drempel om bij jou te bestellen. Hoe houd je best contact met de klant? Er zijn daarvoor een aantal mogelijkheden.

Nieuwsletter via email bestand

Je kan je klanten op regelmatige tijdstippen een nieuwsletter sturen. Dit kan je doen op basis van de e-mail adressen waarover je beschikt. Er bestaan programma's die worden ingebouwd in de website waardoor je de e-mails rechtstreeks kan uitsturen vanuit jouw website. Deze methode is echter niet zo populair.

De meeste ondernemers maken gebruik van een extern programma zoals bijvoorbeeld Mailchimp of Moosend. Opgelet: sinds 2018 zijn de privacyregels met betrekking tot e-mailverkeer behoorlijk streng geworden. Dit betekent dat je eigenlijk niet zomaar mails mag kan uitsturen, ook niet naar mensen die in je klantenbestand zitten. Je bent te allen tijde verplicht om rekening te houden met de GDPR wetgeving.

Nieuwsletter via inschrijving via website

Je kan de bezoekers van je website zich ook laten inschrijven op je nieuwsbrief. Ook hier moet je rekening houden met de GDPR wetgeving. Het is belangrijk dat de klant duidelijk aangeeft dat hij zich wenst in te schrijven voor de nieuwsbrief. Bijvoorbeeld doordat hij of zij een vakje moet aanvinken. Dit vak je mag niet standaard aangevinkt staan. Nadat de klant zich heeft ingeschreven op de nieuwsbrief is het goed om hem ook nog een (geautomatiseerde) e-mail te sturen waarin hij nogmaals zijn goedkeuring bevestigt dat je hem of haar mails mag sturen.
Een nieuwsbrief opstellen en versturen kan soms wat omslachtig zijn. Bovendien heb je heel de GDPR wetgeving waar je een rekening moet mee houden.

Facebook - Instagram

Een andere oplossing kan dan ook zijn om via je Facebook en/of Instagram pagina te werken. Je kan bijvoorbeeld vragen aan je klanten om je te liken en volgen op Facebook en Instagram. Daarna is het gemakkelijk om hen via een post op de hoogte te houden van je aanbiedingen. Voor meer impact kan je die posts ook nog gaan promoten. Op die manier word je boodschap ook getoond aan mensen die mogelijks geïnteresseerd zijn in je product  en die je nog niet volgen. Je kan in dat geval best een website laten maken waarin er links zijn opgenomen naar je sociale media.

Een website laten maken volgens de 'AIDA' ?

Klanten doorlopen een volledig psychologisch proces vooraleer ze tot aankoop overgaan. In marketingtermen spreken we over AIDA. Dit zijn de stappen die de consument doorloopt op weg naar zijn aankoopbeslissing.

  • Aandacht
  • Interesse
  • Verlangen (desire)
  • Actie!

Het is daarom belangrijk om eens na te denken wat je juist wil bereiken met je website. Ga je een website laten maken om klanten te laten kennismaken met je bedrijf? Is het de bedoeling om ze te verleiden om naar de showroom te komen? Is het de bedoeling dat de klant meteen tot actie overgaat en zich inschrijft voor je nieuwsbrief, een telefoontje pleegt naar je verkoopt afdeling of een e-mail stuurt voor meer info?

Niet iedere klant zit in dezelfde koopfase

Je wilt als ondernemer iedereen aanspreken. Zowel klanten die nog maar net op zoek zijn naar informatie als klanten die klaar zijn om tot aankoop over te gaan. De informatie die beide types klanten zoeken is behoorlijk verschillend. Het kan daarom interessant zijn om op je website verschillende secties te voorzien waarbij er een goede flow is tussen de verschillende pagina's.

  • Wie net je onderneming leert kennen wil wellicht wat meer informatie om te weten waar de firma voor staat en welke producten er concreet worden aangeboden.
  • Wie al overtuigd is van je product moet je enkel nog aanzetten om tot actie over te gaan.

De informatie die wordt gepresenteerd zal in beide gevallen zeer verschillend zijn. De ene klant wil rustig en uitgebreid te lezen waar het over gaat, de andere is vooral geïnteresseerd in de beste prijs, leveringstermijnen en aankoop procedure. Nog al te vaak zie je dat mensen een website laten maken waarbij alle boodschappen door elkaar worden gemengd. Wie snel wil beslissen verzuipt in een overdaad aan informatie. Wie op zoek is naar meer uitgebreide detailinfo ergert zich aan de 'koop nu' knoppen en verkooppraatjes.

Website laten maken op maat of sleutel op de deur?

Je kan je website laten maken op meerdere manieren. Dit kan bijvoorbeeld met een ontwerp dat 100% op maat is ontwikkeld. Daarbij vertrekt de webdesigner van een blanco blad papier. De website ontwikkelaars kan onbeperkt zijn fantasie laten spelen en wordt enkel beperkt door de technische mogelijkheden van het internet. Het is als het ware een architect die een huis zal bouwen volledig op maat. In de praktijk kiezen heel wat mensen er voor om een woning te kopen sleutel op de deur of een appartement dat al grotendeels is afgewerkt. In webdesign is dit eigenlijk ook zo.

Betaalbaar webdesign

Om een website aan een interessante prijs te kunnen aanbieden wordt er vertrokken van een aantal modules. Er blijven nog zeer veel mogelijkheden over om je website te personaliseren en tot een uniek resultaat te komen. In dit geval krijg je een website die zeer goed aansluit bij je wensen maar die toch gemaakt kan worden aan een fractie van de kostprijs van maatwerk. Dit type website is veel betaalbaarder. Wie niet over budgetten beschikt van € 10.000 of meer zal in de praktijk altijd wel terecht komen bij een website die min of meer gestandaardiseerd is in de achtergrond.

Laat ons eerlijk zijn. De gemiddelde website bezoekers heeft er geen boodschap aan of een website op maat is gemaakt of er is vertrokken van een bestaand voorontwerp. Het enige wat telt is dat de website er goed en aantrekkelijk uitziet. Het is het eindresultaat dat telt.

Wel belangrijk om op te merken is dat ook het ontwerp van de website en de goede codering ervan belangrijk zijn. Dit heeft zijn invloed op de snelheid waarmee de website laadt. In de praktijk is het echter mogelijk om met elk systeem een technisch zeer sterke website af te leveren. De meest gebruikte software om websites te maken op dit moment is WordPress. Ongeveer een derde van alle websites ter wereld wordt hiermee gemaakt.

Meertalige website laten maken?

Als je klanten hebt in meerdere taalgebieden zal je uiteraard een meertalige website willen. Een website laten maken met een taalmodule is dan evident. Misschien heb je op dit moment enkel klanten in het Nederlands. Heb je echter de ambitie of de mogelijkheid om op termijn je bedrijf uit te breiden? Vroeg of laat zou je je dan ook richten tot anderstalige klanten. Je website zal dan bijvoorbeeld een Franstalige, Duitstalige of Engelstalige versie meekrijgen. Het is interessant om hier van meet af aan rekening mee te houden bij de ontwikkeling van de site.

Misschien ben van plan om op termijn de volledige website in een andere taal weer te geven. Het kan ook zijn dat er een beperkter aanbod is met een meer gelimiteerd aantal pagina's. Het komt er helaas weleens voor dat een website eentalig wordt opgevat en dat het nadien moeilijk is om er nog een extra taal aan toe te voegen. In dat geval moet er een nieuwe anderstalige website worden gemaakt wat een serieuze meerkost met zich meebrengt.

Aanpassen of evergreen?

Een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen: hoeveel tijd wil ik investeren in het onderhoud van een website? Ben je van plan om mezelf op regelmatige basis nieuwe gegevens toe te voegen of laat je dit over aan de webmaster. Een website laten maken is immers een ding, deze goed onderhouden en zorgen dat ze up-to-date blijft is minstens even belangrijk.

Zelf je website aanpassen?

Heel wat mensen willen een website laten maken waarbij ze alles zelf kunnen aanpassen. In de praktijk zie je echter dat deze aanpassingen dan niet gebeuren. Er staan dan bijvoorbeeld verouderde producten op de website of op de homepage wenst men je een vrolijk kerstfeest. Zeer attent, maar minder van toepassing als we op dat moment in volle zomer in een hittegolf zitten.

Heb je geen tijd of zin om zelf je website aan te passen en wens je hier voor ook geen budget uit te trekken? Zorg er dan voor dat je website tijdloos genoeg is om gedurende een lange tijd mee te gaan. Opgelet, we hebben het hier dan wel over de teksten en visuele inhoud. Software updates in de achtergrond zullen er altijd moeten gebeuren om de website veilig te houden en aan te passen aan de laatste versies van de webbrowsers zoals Chrome, Edge, Safari, Firefox,...

Wie is eigenaar van de website?

Het is ook belangrijk om na te vragen aan je web designer hoe het zit met het eigendomsrecht van de website. Een website laten maken is een eerste fase. Maar hoe zit het nadien met de rechten op de website? Contractueel gezien zijn er heel wat mogelijkheden. Bij sommige website ontwikkelaars wordt je volledig eigenaar van de website na betaling en aflevering. Dat betekent dat je de inlog gegevens van de volledige website krijgt. Alle teksten en foto's zijn van jou. Ben je niet tevreden van degene die de website heeft gemaakt kan je desgewenst bij iemand anders terecht voor het onderhoud.

Wist je dat je soms gewoon je website huurt?

Aan de andere kant van het spectrum staan er websites die je eigenlijk huurt. Dat betekent dat de website online blijft zolang je maandelijks of jaarlijks betaalt maar dat je nooit eigenaar bent van de website. Je kan dus ook de website niet laten overzetten naar een andere partij. Het is belangrijk om dit goed na te vragen bij het website bureau waarmee je aan de slag willen gaan.

Kijk ook na wie de eigenaar wordt van de foto's en teksten. Ben jij zelf eigenaar van deze teksten kan je ze nog altijd hergebruiken wanneer je later een andere website beslist te maken. Vermijd dat je voor onaangename verrassingen komt te staan wanneer je beslist om de samenwerking met je huidige webmaster op te zeggen.

Welk fotomateriaal?

Welke of foldermateriaal ga je gebruiken op de website? Het is vaak verleidelijk om te gaan werken met professionele stockfoto's. Deze geven de website snel een sjieke uitstraling. Nadeel is echter dat deze foto's wel eens steriel durven overkomen. Eigen foto's zijn misschien wat minder van kwaliteit maar geven meer persoonlijkheid aan je website. Welke aanpak te verkiezen is hangt ook weer af van wat je met je website wilt bereiken en welke boodschap je wil overbrengen. Wil je een zeer zakelijke uitstraling of mag het net allemaal wat informeel en persoonlijk?

Let op met intellectueel eigendom

In het kader van het intellectueel eigendom hebben we nog een belangrijke opmerking. Het is  belangrijk om op te merken dat je niet zomaar alle foto's mag gebruiken doe je online of in een fotodatabase tegenkomt. Beschik je over productfoto's van fabrikanten kijk dan toch even na of je die zomaar op je eigen website mag zetten. Hetzelfde geldt voor professionele stock foto's. Er zijn vaak verschillende licenties volgens het verschillende gebruik van de foto. Je mag dus niet om het even welke foto zomaar op je website worden. Wel zijn er een aantal websites die gratis fotomateriaal aanbieden dat rechtenvrij (dus zonder betaling) mag worden gebruikt. Een gekend voorbeeld is Pixabay.

Wist je dat er in België gespecialiseerde firma's zijn die met daarvoor ontworpen software online op zoek gaan naar foto's waarvan mogelijks het copyright is geschonden? Vroeg of laat komen ze ook op jouw website terecht. Blijk je dan foto's te hebben gebruikt waarvoor je niet de nodige rechten hebt. Je zal hiervoor gemakkelijk een bedrag van een paar € 100 per foto moeten betalen. Vragen dus zeker na aan je website ontwikkelaar of alle foto's die hij gebruikt voldoen aan de copyrightwetgeving.

Website laten maken: welke domeinnaam?

Welke domeinnaam ga je gebruiken voor je website? Ga je voor een algemene naam of kies je specifiek voor de naam van je onderneming? Een schoenwinkel in Brugge kan bijvoorbeeld een website laten maken en die koppelen aan de domeinnaam debrugseschoenwinkel.be . Maar de domeinnaam kan evengoed www.gebroedersvandevelde.be zijn.

Wat is de beste domeinnnaam?

Wat is de beste naam? Als je het ons vraagt ga je best voor een algemenere naam. Zonder de website te bezoeken weten we al meteen waarover de website www.debrugseschoenwinkel.be gaat. www.gebroedersvandevelde.be geeft ons nog geen enkele indicatie. We weten niet dat het over een schoenwinkel gaat en nog veel minder dat deze gelegen is in Brugge.

Hoewel het geen doorslaggevende factor is kan het ook beter zijn voor Google om te gaan voor www.debrugseschoenwinkel.be. Als iemand in de zoekbalk van Google 'schoenwinkel in Brugge' intikt heb je net iets meer kans dat debrugseschoenwinkel.be bovenaan de resultaten komt dan de domeinnaam gebroedersvandevelde.be. Let wel, tegenwoordig maken de zoekmachines gebruik van artificiële intelligentie waardoor dit minder van tel is om bovenaan te komen in de zoekmachine resultaten. Maar alle beetjes kunnen helpen.

Een website laten maken en promoten?

Een website hebben is leuk. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat die gevonden wordt. Er zijn verschillende manieren om bezoekers naar je website te trekken.

SEO of zoekmachine optimalisatie

Je kan proberen hoog in de zoekresultaten van Google of Bing te verschijnen door gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie. De verschillende elementen van je website worden door een SEO specialist op punt gezet zodat zoekmachines perfect begrijpen waarover je website gaat. Bij relevante zoekopdrachten zal je website dan in de resultaten verschijnen. SEO is een werk van lange adem. Wil je op korte termijn bezoekers op je website? Dan zal je andere methodes moeten aanwenden.

SEA of betalende advertenties

Via het Google Adwords systeem kan je mits betaling bovenaan komen in de zoekresultaten. Het gaat in dit geval dus om betalende advertenties. Via een soort veilingsysteem beslist Google welke advertenties er worden vertoond bij welke zoekopdrachten. Het opstellen van dergelijke Adwords campagne is ook werk voor specialisten. Immers, het is de bedoeling om uit het gespendeerde budget een maximum aan return te halen. Daarvoor moet de SEA campagne goed worden ingesteld zodat je advertenties zoveel mogelijk worden getoond aan zoekmachine gebruikers die mogelijkerwijs interesse hebben in je product of dienst.

Ook via advertenties op Facebook kan je je website in de kijker zetten. In de meeste gevallen ben je met Facebook Ads goedkoper af als met Google Adwords. Aangezien Facebook eigenaar is van Instagram verschijnen je advertenties ook in het Instagram netwerk.

Offline promo

Promotie voor je website maken kan ook nog op andere manieren gebeuren. Vermeld je domeinnaam onderaan een je e-mails, op visitekaartjes, op je bestelwagen en op de achterruit van je wagen. Allemaal een beetje oldschool: maar nog altijd prima manieren om je website onder de aandacht te brengen.

Oude website updaten of een nieuwe website laten maken?

Wil je een website laten maken en beschik je op dit moment al over een website? Dan is het interessant om eerst eens na te gaan wat er van de oude website kan worden overgenomen. Eventueel kan de oude website met de oude software behouden blijven op voorwaarde dat alles wordt geupdated zodat de website weer mee is met zijn tijd.

Heb je een website die al vele jaren oud is dan is het wellicht het beste om gewoon een volledig nieuwe website te laten maken. Teksten en foto's kunnen eventueel nog worden gekopieerd vanuit de oude website. Gaat het over enkele pagina's dan kan dit manueel gebeuren. Heb je een website die honderden pagina's beslaat dan kan dit ook gebeuren met gespecialiseerde software. De oude inhoud wordt op die manier opnieuw ingeladen in de nieuwe website.

Cosmetische update

Net zoals kledij en auto's zijn website onderhevig aan trends inzake stijl, vormgeving en kleuren. Een website die nog prima werkt maar er toch zeer gedateerd uitziet kan bij de internet bezoeker de indruk wekken dat je onderneming niet echt dynamisch is en zelfs in de tijd is blijven stilstaan.

Je moet daarom niet opnieuw een andere website laten maken. Een cosmetische update is voldoende. Kleuren, foto's en sfeer worden aangepast naar de laatste trends. Dit uiteraard naast de gebruikelijke software updates die altijd moeten uitgevoerd worden om de website veilig en stabiel te laten draaien.

Een website laten maken: conclusie

Je merkt het, er zijn heel wat zaken om over na te denken. Zie je door de bomen het bos niet meer? Een ervaren webmaster kan je met raad en daad bijstaan. Aan de hand van een goed gesprek en gerichte vragen kan een goede websitebouwer behoorlijk goed inschatten welk soort website je nodig hebt. Je krijgt op die manier een website waar je een correcte prijs voor betaalt. Tegelijk voldoet de site nu en in de toekomst aan de eisen en de uitdagingen van je onderneming. Een goedgemaakte website is een investering die zichzelf terugverdiend!