Klantenrelaties onderhouden via je website

Meer dan ooit is het belangrijk om goede relaties te onderhouden met je klant. Hebt je regelmatig informatie die van belang kan zijn voor je klant dan kan je deze perfect communiceren via je eigen website. Met informatie bedoelen we niet alleen nieuwe producten of diensten, maar ook algemene informatie binnen je sector. Wanneer je dit type van website laat bouwen zijn er enkele manieren waarmee je klanten en geïnteresseerde prospecten kan aantrekken.
klantenrelaties onderhouden

Enkele voorbeelden

  • Een groothandel in bakkerijgrondstoffen kan bijvoorbeeld nieuwe wetgevingen in de voedingssector vermelden op zijn website om zijn klanten-bakkers snel te informeren.
  • Een boekhoudkantoor geeft informatie over wijziging in de fiscale wetgeving voor zelfstandigen.
  • Een muziekhandel geeft regelmatig nieuwe tips over hoe je het best je instrument onderhoud.
  • Een tuinbedrijf plaatst in het najaar raadgevingen op zijn website over hoe je het best je tuinmeubelen opslaat voor de winter.

Een nieuwsbrief uitsturen om klanten te triggeren

Er zijn diverse mogelijkheden om je klant te laten weten dat je nieuwe info beschikbaar hebt voor hem. Zo kan je naar je klanten op regelmatige basis een nieuwsletter doorsturen per email. Het is algemeen gekend dat een nieuwsletter die niet alleen reclame bevat maar ook nuttige info veel meer kans maakt om geopend en gelezen te worden. In je nieuwsletter vermeld je beknopt dat er bijvoorbeeld een wetswijziging is binnen je sector, met een link naar de juiste pagina op je website. Deze interessante inlichtingen worden door de klant ten zeerste geapprecieerd, en ondertussen komt hij ook nog eens op je website waarvoor je de kans krijgt om ook je firma, logo en producten in de kijker te zetten.

Wanneer je klanten weten dat je handige en praktische info op je website zet zullen ze na verloop van tijd automatisch op je website gaan kijken of er iets nieuws te vernemen valt. De website van je zaak wordt een referentie, krijgt autoriteit en je bent met je website de concurrentie te slim af.

Hoog scoren in Google met vakjargon

Als je vakjargon opneemt in je teksten zal je daarenboven ook nieuwe klanten bereiken. Er is voor deze specifieke woorden immers duidelijk minder concurrentie bij de grote zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Stel dat je een muziekhandel hebt en iemand zoekt op het internet op een zeer specifieke zin zoals “hoe kan je het makkelijkst de snaren op een gitaar verwisselen”. Als je als muziekhandelaar adviezen en tips hebt opgeladen zal de zoekmachine je website zeker vermelden bij de eerste zoekresultaten, en komt deze surfer bij je terecht, en leert je bedrijf en producten kennen. Je hoeft daarvoor geen geavanceerde SEO of search engine optimalisation te doen: omdat de zoektermen zeer specifiek zijn komen Google, Bing of Yahoo al snel bij jouw website terecht.

Wat betekent dit nu concreet? Welk type website hebt je hiervoor nodig? Je moet regelmatig de informatie op je website kunnen updaten en je hebt dus een website nodig die dit snel en makkelijk toelaat. Dat zal dan een website met een CMS zijn. Met dit Content Management System kan je inloggen op de website en de nodige aanpassingen doen.

Lees meer over andere types van websites: